Mood Yang Merudum Seperti Bursa Saham

Baru kol 8.02 pagi ... dah 2 hari lebey kurang aku tak mengupdate aku nyer blog. Tetiba sangat bz tak tentu hala. Kaki yang makin bengkak pun macam gila dah ... kejap surut, kejap macam belon. Chappati yang dah siap digelek terbiar jer kat dapur bersama sambal sardin kat atas dapur nun. Hari nih ... sure semua harus masuk dalam tong sampah. Nasib baik aku ngan Incek Jaque dah pulun semahunya Rabu lepas

Apa aku nak buat nih? 2 hari nih cam takde mood. Keje tetiba berlambak kat opis, sedangkan selama nih bahagia jer goyang kaki. Hahaha ... goyang kaki sebab aku selalunya siapkan kerja macam ribut, then dah siap suma leh ler relaks. Tapi 2 hari nih, bz la pulak nak menyiapkan opis aku menghadapi odit 5S. Walaupun aku bukan keje kilang Toyota

Semalam jugak ada ler makhluk nih ... tetiba jer carik pasal nak gado ngan aku. Kebaikan aku suka sangat disalah erti kan. Panjang la kalo aku nak citer tapi aku sameri (summary) je la ek
  • Kat opis ada puak-puak : aku takde puak ... cuma puaka jer. Hahaha, aku malas la nak berpuak ~ aku kawan ngan semua orang
  • Tapi ada 1 puak yang selalu aku join sebab puak nih berada di level yang sama ngan aku ... majority ahli puak berada di floor yang sama dan aku join sebab masa makan aku (minum pagi ke lunch ke) selalunya puak nih yang ajak aku join ... aku ikut jer sebab puak lain tak ajak aku join pun
  • Oleh kerana aku nampak macam selalu mengikut puak ini, aku telah dilabel jugak sebagai ahli puak puaka ini ... ohohoho bunyik macam kejam kan? Tapi tunggu la apa yang diaorang buat kat aku
  • Lama ke lamaan aku join puak nih ... aku rasa tak selesa sebab biasa la kalo dah hidup berpuak, mesti ada ngumpat lah, kutuk lah, tak puas hati ngan puak-puak yang lain ... padahal pada aku, itu suma mainan perasaan jer sebab ... sapa suruh ko layan menda2 takde pekdah camtu kan? Masuk telinga kiri, kuar telinga kanan ... kalo ko nak kentutkan pun takde sapa nak marah
  • Kengkadang sampai tahap ober-ekting sebab aku rasa puak lain takde pun kacau puak yang aku join nih tapi THE TRIBE LEADER selalu ajer rasa tak puas hati ngan puak-puak lain yang ada
  • Aku sorang yang positif ... aku anggap semua orang baik, so aku kawan ngan semua orang, dan so far, yang aku tahu ... aku takde cari pasal ngan orang, dan aku rasa takde orang pun yang nak bermusuh ngan aku
  • Even dengan musuh puak puaka yang aku join nih pun aku kawan jer sebab kenapa aku nak bermusuh pada orang yang tak buat pepe kat aku kan? Sangat bodo la kalo aku tetiba nak marah/sombong tak tentu pasal. Ini suma hanya akan menambahkan aura negatif pada aku
  • Oleh kerana itu, aku dianggap tidak berpendirian kerana aku dilihat seperti ahli puak yang cuba menikam puak sendiri
  • Adakah kerana aku mempunyai pendirian untuk bersifat natural dalam segala hal pun dianggap sebagai musuh hanya kerana aku tidak mahu mempunyai aura jahat seperti ahli puak lain?
  • Aku join pun bukan aku dilantik sebagai ahli kelab pantry ... aku join atas dasar kawan yang dah ajak aku join. Kalo tetiba puak lain ajak aku pie makan ke apa, aku mungkin akan ikut ... tengok keadaan gak la, tapi aku tau itu suma takkan berlaku sebab puak lain tau THE TRIBE LEADER musti melenting kalo diaorang ajak aku join
Tatkala ini aku rasa macam selebriti yang menjadi rebutan pulak. Hahaha ... sangat perasan. Tapi betul tau, sebab aku nih baik, orang selalu berebut nak kawan ngan aku. Tapi lepas tu buat aku cam hamba tebusan sebab aku jenis manusia yang tak kisah nak tolong pepe yang kawan mintak. Tu yang aku selalu cam bosan tu. Tu pasal gak aku amik langkah selamat ngan kawan jer ngan semua orang

The Law of Attraction ada sebut : Apa yang ko mintak ... itu la yang ko dapat. Aku mintak / anggap semua manusia sekeliling aku nih baik ajer ... dan itu la yang aku dapat. Selama aku kerja, semua yang ada sekeliling nih pun baik ajer ... tapi kalo sifat lahiriah orang yang berpuak itu sudah tercalit noda hitam ... yang putih kat tepi2 pun musti kena tempias jugak

Aku nak ada fokus dalam hidup. Tak lama laie aku akan jadi mak. Aku takmo dah dok berpuak2, ngumpat hal orang yang takde kacau diaorang pun, rasa dendam pada orang yang tak sudah2, benci kat orang yang pada aku sangat melampau. Sampai bila jer kita nak ada perasaan kalut tu dalam hati? Sampai bila jer kita buleh hidup dalam sifat yang tak patut kita ada tu? Sampai bila jer kita nak jadi sama2 jahat macam orang yang kita kata jahat itu?

Mungkin korang akan kata ... alah, ko tak kena, senang la ko cakap. Eh ... sapa kata aku tak penah kena khianat? Sapa kata aku tak penah marah dan benci orang. Ada la sorang tu, kalo ikut hati yang amarah dan jahat ... dah lama dah aku pie letupkan dia ngan C4 ... ouh tak. Mungkin ada 2 orang. Hahaha ... tapi aku amik langkah, memaafkan orang2 itu kerana selagi aku dendam, selagi tu ada perkara yang macam tak sudah dalam hidup aku nih. Rasa macam ada batu besar yang dok menghempap otak aku, hati aku, jantung aku. Kalo ko memaafkan ... batu nih ngan sendiri beralih dan ko secara otomatik berasa tenang. Lagipun, apa ko nak rugi ngan memaafkan orang? Bukan kena bayar wang pos ke, komisen ke ... kalo ko rasa perbuatan diaorang yang bersalah pada ko tu perlu dibalas ... biarkan la Tuhan yang membalas untuk ko. Kalo ko pun buat perkara keji macam diaorang, hanya kerana nak GET EVEN, kan ke ko dah sesama jahat ... berperangai keji jugak macam orang2 jahat itu?

Marah memang buleh marah ... kita manusia biasa. Bukan nabi yang sentiasa dilindungi Tuhan dari melakukan silap dan kejahatan. Tapi kalo simpan dendam, itu tandanya tak redha. Biarkan je la pepe yang terjadi tu sebagai motibasi hidup. Kalo semua nya indah ... itu maknanya ko tengah tido dan bermimpi la tu. Sila la bangun dan hadapi realiti hidup. Mimpi pun kengkadang dapat mimpi yang dahsyat ... macam jumpa Freddy Kruger ke, orang curik spenda ko ke, jatuh gaung ke ... see, mana ada yang BAAAIIIKKK ajer setiap masa

Yang penting, musibah yang melanda tu amik ler iktibar. Mungkin betul salah orang lain. Tapi mungkin jugak sebab kita yang alpa dan mudah lupa nih yang suka kata orang lain yang buat salah kat kita. Terima je keadaan itu dan sentiasa la berterima kasih di atas pengalaman yang diberikan

Kalo orang berniaga ... mana ada terus kaya raya, terus hebat macam Donald Trump? Kalo tak rasa kegagalan ... macam mana ko nak tau nikmat rasa kejayaan? Kalo ko tak rasa kekecewaan ... mana ko nak tau rasa manisnya kebahagiaan? Macam ko niaga ... semua dari mula elok jer. Tak penah rasa bankrupt, tak penah rasa biz ko nak longkop, tak penah rasa rugi, tak penah rasa pekerja ko nak lari ... semua baik, semua aman, semua tenang. Ko rasa memang la bagus ... tapi lelama ko tentu bosan sebab ko rasa semua baik jer ... macam malas nak buat pepe dah. Cuba kalo banyak rintangan dan halangan ... ko sentiasa akan buat bermacam perkara untuk naik dan teruskan perjuangan. Itu kan lebih manis sebab bukan semua leh survive lepas kejatuhan yang amat dahsyat

*** Kenapa tetiba aku tengok jam dah kol 8.46 pagi? Hohoho sangat panjang tazkirah sabtu aku nih. Apa pun, apa yang aku bebel nih adalah lahir dari pengalaman aku sebagai manusia yang asik dibuli kengkawan. Mungkin sebab aku suka membuli anak buah aku ... so ini lah balasan yang aku terima. Kah kah ... aku bukan buli aaa, aku suka menyakat orang. Sungguhpun bebelan aku yang berjela ini hanya curahan rasa hati. Takde niat nak singgung sesapa, takde niat nak bikin aib sama itu puak-puak puaka yang ada kat opis aku tu. Kalo ler korang tetiba jadik pandai dan terjumpa blog aku nih ... korang pikir la sendiri apa yang aku tulis nih. Aku tak nyesal pun tulis sebab apa yang aku tulis nih semua kebenaran hakiki yang patut korang perhalusi

So ... terasa lapar la pulak. Dari marah orang tak tentu pasal, baik ler pegi makan. Buat apa nak sakit hati ... mati cepat

Comments

  1. analisis yek. mana graf. hahaha. tulisan ni agak dalam.

    ReplyDelete
  2. siot jer ... aku boh graf betul kang
    hehehe memacam hal budak opis. nak2 yang pompuan, suka sangat cari hal. dah takde keje agaknya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Amalan Mengandung

:: Lauk Senang ::

:: Siaran Tertunda ::