Etika Duduk Di Rumah Parents

Aku sengaja nak post menda nih secara public. Sebagai pengajaran kepada semua orang yang masih tinggal ngan parents memasing. Tak kisah la parents sendirik atau mertua. Secara spesifiknya aku tujukan khas posting nih untuk adik aku.

Secara amnya ko menumpang kat umah parents ko. Kalo ko masih sekolah, keberadaan ko dalam umah tu adalah tanggungjawab parents ko untuk menyara hidup ko yang masih takde kerja. Takde kerja means takde la duit kan ... so its fair enough parents yang tanggung makan minum ko, kebajikan ko dan sebagainya. Itu memang tanggungjawab parents

Setelah ko dah ada keje dan masih tinggal bersama parents ... tanggungjawab parents masih sama. Iaitu menanggung ko yang tongong ini, makan minum ko, kebajikan dan sebagainya. Selagi masih dok bawah bumbung yang sama, parents akan tetap menjalankan tanggungjawab as parents tanpa banyak songeh

Tapi ... sanggup ke ngko yang dah keroje nih dibiarkan diri tu ditanggung sepenuhnya oleh parents yang dah pun pencen dan masih menanggung kos pembelajaran adik² ko yang bersekolah itu? Ouh ... gaji ko sebagai engineer tinggal $160 hengget sebulan? Well ... bukan ke mak ko dah siapkan ko bekal supaya ko leh bawak gie keje dan juga sebagai langkah untuk ko berjimat? Ko lak sengaja eksyen takmo bawak makanan yang orang tua tu dah siapkan pepagi buta tu. Ngko tau ke kol baper parents ko bangun pagi setiap hari, just to make sure anak² semua ada makanan setiap pagi? Pukul 3.30 pagi tau tak ... ko tau tak bila ajer parents ko nih tido? Tell me now, berapa orang dalam mesia nih, setiap pagi parents mereka sediakan sarapan yang bermacam² jenis selama ko hidup atas muka bumi nih WITHOUT FAIL? Even kalo parents ko takde pun ... akak atau abang ko akan tetap sediakan bekpas untuk adik² just because dah biasa ada sarapan pepagi dan juga ajaran parents ko

Setelah ko tidak perlu membayo duit keta, membayo bil api + air, apa salah ko hulur sket bantuan kemanusiaan dalam umah tu? Ini tak ... umah tak tolong kemas, keta tak tolong cuci, anak buah tak tolong jaga, sembang ngan parents pun tak ada, basuh pinggan 2 bijik terus lari, parents ko mintak tolong pun macam nak mintak duit 10 juta dari ko

Pasal kawan ko nak datang beraya tu ... ada ke ko bincang ngan parents ko? Ko kata kengkawan ko datang mengejut. Abih tu yang pepagi buta ko cakap kawan ko nak datang tu ... mengejut sangat ka? Mengejut tu macam ko tengah berak tetiba kawan ko tanpa notis bukak pintu toilet tu dan bagi salam. Kalo dari pagi ko dah tau kawan ko nak datang, itu bukan mengejut hawau. Dan tentunya ko dah tau spesis apa kawan ko yang nak datang tu. Spesis bujang ka ... spesis dah kawen berkeluarga ka ... atau spesis pompuan yang nak dibuat menantu. Ko cuba la cakap secara spesifik kat parents ko ... kan senang. Ini kawan nak datang pun ko kemas umah ala kadar. Sampah ko sumbat bawah sofa. Lelast ... mak ko jugak yang menyapu sampah sarap bawah sofa tu, even masa tu dia penat baru jer sampai dari kampung

Adab orang bujang yang dok kat umah parents, kalo kawan ko datang melawat ke, beraya ke memang ler akan cari parents ko. Lain la kalo parents ko memang takde kat umah ... ko leh abaikan yang parents ko masih idop. Ini parents ko masih bernapas, ko takde hakal ke nak pie panggil parents ko turun? Penat ke, tak penat ke itu bukan alasan ko tak panggil parents ko. Sebagai tuan umah, parents ko dah ilang air muka ngan kengkawan ko. Macam parents ko tak sudi kengkawan ko tu datang

Kesimpulannya ... ko jadi anak, lelaki lak tu, sila la guna OTAK ko yang tuhan dah bagi tu ... pikir la sket camner nak amik hati parents ko. Camner nak senangkan hati parents ko. Parents ko bukan mintak duit ribu riban tiap hari kat ko. Parents ko bukan paksa ko berenti keje soh jadi kuli dalam umah tu. Kalo ko tolong pun bukan umah orang lain pun. Umah parents ko ... umah ko jugak la. Cuba kalo parents ko cakap pepe tu jangan asik nak bantah jer. Cuba pikir dulu amenda yang diaorang cakap tu. Parents ko nih tiap hari pikir pasal anak² tau. Ko tu ada pikir pasal parents ko?

Kalo ler kejap laie ko terima panggilan tepon ... mengatakan parents ko meninggal ... ko rasa, hidup ko tenteram tak? Kalo aku, aku redha sebab aku dah buat apa yang aku mampu untuk gembirakan hati parents aku even dulu aku mengaku aku banyak jugak sakitkan hati parents aku. Dan aku leh bet skarang parents aku takde kecik hati@sakit hati@jauh hati ngan aku sebab aku dah buat memacam untuk parents aku ... tapi ngko? Ko rasa dah terbalas ke jasa membesarkan ko selama nih pada parents ko? Ko leh bet ke parents ko pergi ngan senang hati dan tak terkilan ngan ko?

Ko ada pikir menda² tu suma?

Comments

Popular posts from this blog

Amalan Mengandung

:: Lauk Senang ::

:: Siaran Tertunda ::