:: Mintak Nyawa !!! ::

Okeh, sudah lebey 12.01 am, sudah masuk hari esok. Hehehe ... Tak tau dari mana aku nak mula nih. Mintak ler bebanyak sabar ... [urut dada kasi tenang sket]

 

Sila lihat Malliq muntah berlambak. Apart from that, since balik dari nursery this week, dia asik ceret-beret sampai melimpah ke pinggang. Aku tau memang sangat disgusting tapi aku nak korang tau kenapa aku marah sangat kat nursery nih

Aku tak puas hati kenapa Malliq buleh muntah camtu nyer banyak. Aku belek² baju Malliq yang kena muntah tu then aku nampak sumeting yang aku tak expect jumpa in the grossy muntah ... guess what it is?

BITS AND PIECES OF CARROTS AND VEGES!!! CARROTS PALING OBVIOUS SEBAB KALER ORANGE YANG SANGAT TERANG DAN CHUNKY!!!


Sejak bila la pulak aku feed dia carrots??? Aku bagi dia makan pun fruit puree from Heinz. Itu pun sehari sekali jerk. Mana datang carrots lak nih? Aku check diapers dia ... pun ada carrots nyer bits ... ouh sangat menyirap sudah

Kebetulan Incek Jaque pie kedai ... so aku sengaja tunggu dia balik nak tunjuk aku nyer findings lah ... dia tengok anak dia muntah berlambak camtu ... siap jumpa cebisan karet lak ... terus tepon si tokey nursery [oh yer lupa nak cerita ... tokey nursery ada 2 nursery ... so dia selalu takde kat sini since ini gomen nyer nursery, dia lebih banyak masa kat nursery yang dia bukak kat taman lain]

Incek Jaque takde la haruk kan si tokey nih. Tapi memang ler kena libas tokey tu. Aku tak tau apa bijik butir conversation derang ... tapi bab² komplen dan menyelesaikan masalah, memang aku serah kat Incek Jaque sebab aku EMO. Kang aku nangis ... hohoho. Nak marah orang tapi aku yang nangis ... so better Incek Jaque yang handle

Sangat bengap hokay ... aku rasa cam lepuk² je bebudak PENGASUH tu. Habis dah tepon tu, kitaorang mandikan la Malliq. Sangat la kasihan sama itu budak butak ... lepas dah muntah tu muka dia happy sangat cam segala kesengsaraan dia hilang bersama muntah tu

Masa tengah mandikan Malliq, the nursery nyer tokey tepon balik. Dia kata dia dah tanya kat pengasuh situ dan she admit that the pengasuh memang ada feed Malliq ngan BUBUR NASIK!!! Haiyo maa ... pengasuh tu baru, dia ingat Malliq nih 6 bulan. Ayat yang paling menyampah sekali aku nak dengar ialah ~ "Malliq asik nangis jer, takmo diam ... so bagi makan"

Weih budak pengasuh nursery ... ko tak tau ke baby mana leh cakap. Dah tentu ler dia nangis ... tapi nangis tak semestinya dia lapar je. Ko tak tau ke baby nih boring pun dia nangis, nak main pun dia nangis, pampers dah nak meletup pun dia nangis, perut kembung pun nangis ... dah kekdahnyer camtu ... kang tetiba budak butak nih panggil nama ko kang ... ada yang ko humban anak aku masuk tong sampah sebab ko ingat dia jelmaan toyol

Semalam, masa lunch aku turun la bawah ... kengkawan aku nak pie makan tu, saja je la bawak Malliq pie cafe gak. Masa aku sampai situ, budak nih tengah pangku Malliq. Kat tepi dia ada botol susu yang penuh. Aku tanya dia, baru nak bagi susu ke? Dia kata : ooo dia dah hisap susu dah. Dalam hati aku pun wonder la : kalo dah bagi susu ... abih tu botol susu yang penuh nih, ko nak buat apa? Tak sedap hati ... aku pun angkut Malliq lepak ngan aku kat cafe

Lepas dah abih agenda kat cafe, botol susu Malliq tadi dok ada laie tepi tilam dia. Pehtu si Malliq mengaruk tak tentu hala, gaya cam nak tido tapi disebabkan botol susu still penuh, aku tanya laie sekali ngan budak tu. Malliq nih dah nyusu belom? Dia kata : dah, baru jer tadi. Aku tanya laie : kol baper minum? Dia kata : er ... er ... dah dah baru jer

Aih budak nih ... tak paham soalan ke, soalan aku susah sangat nak paham ke aku pun tak tau ler. Aku tanya lain ... lain la pulak dia jawab. Ko tak sakit hati camtu? Aku bajek aaa, Malliq nih nangis jer ... dia sumbat susu. Budak nih uuwweekk jer, sumbat susu. Teori mana tah diaorang ajar trainning jaga budak aku pun tak tau ler

Memang ini kali pertama aku jadi mak, tapi aku takde la bengap sangat asal budak nangis jer sumbat susu. Pejadah ... kembung ler. Balik dari nursery semalam tu, aku nak amik Malliq ... dia tengah tido. Ok la takpe ... sekali tu bila aku nak angkat dia masuk car seat dia ... tu dia! Muka Malliq berselepet penuh muntah ek. Dia bedung Malliq pehtu tiarapkan kasi tido. Ini satu laie aku hangin. Kalo ko dah ikat bedung budak camtu ... apa rasional ko pie tiarapkan budak. Kalo ler kata muka budak tu tersembam kat atas bantal ... camno budak tu nak alih kepala dia? Kalo tangan dia free, at least dia leh angkat badan dan kepala dia untuk beralih

Adoi adoi adoi ... hari nih jer 5 kali berak² cebisan sayur n nasik. Muntah toksah kira la ... dah baper kali muntah dah minggu nih. Perut kembung cam belon nak pecah sampai aku bawak kat ayah aku soh tengok² kan. Aku suspek air tak bersih ... rupanya dia sumbat Malliq ngan bubur nasik budak umur 6 bulan. Tau ler Malliq nih sehat walafiat, badan tegap ... ko ingat budak badan beso jer ko leh sumbat nasik la?

Esok Incek Jaque bawak Malliq pie Speciallist kat Putra Hospital. Kalo masih ceret-beret -muntah laie ... memang la aku ketuk pala pengasuh tu. Tadi aku dah cakap ngan Incek Jaque, aku nak simpan baju muntah ngan pampers penuh cirit tu. Kalo dia tak ngaku dia bagi makan ... memang aku tenyeh² muntah ngan pampers tu kat muka dia

Aku belum buta tau ... aku kenal lobak merah tu apa

Konfirm aku talak 3 nursery nih. Hari Isnin nih mungkin anto kat makcik yang sudi nak menjaga. Jauh pun jauh lah ... dari sakit hati camnie ... berhabis minyak dan masa sket asal berbaloi dan anak aku terjaga. Bukan la nak soh layan anak aku cam raja tapi budak kecik camnie ko kena la sabar sket. Ini asal boleh jer jaga budak camtu. Cuba anak ko aku buat camtu ... nak?

Yang aku heran, mak pak bebudak lain ... rilek jer. Cam ok jer anto situ ... aku nih rasa cam lebey² ober-ekting je. Tapi bukan nak cakap apa la ... ada yang anto anak ngan pampers dah lodoh melayut sampai ke tanah ... siap ngan taik mata ... so, budak pengasuh kat nursery tu better than the parents tu lah ... sebab tu takdo komplen kot? Aku kalo nak anto Malliq tu, dah siap mandi, siap menyusu, siap tido laie kat umah ... so sampai sana dia still tido or akan buat hal sendiri jer seperti bermain ngan jari or kaki dia

Sangat menyirap cam air sirap limau tau ... sib baik ler tokey dah mintak mahap ... dan jugak mintak mahap on behalf of the pengasuh. Tapi hati aku sudah terluka ... no way la. Aku maafkan tapi aku takmo dah letak anak aku kat situ

Tokey ... sila pulangkan deposit sebanyak 300 hengget semula. I'm so pissed off with u lah. So extra 200 sebagai ganti rugi menyebabkan anak saya muntah² serta ceret-beret. Dan tambah laie extra 500 kerana menyebabkan gangguan emosi dan trauma terhadap kami anak beranak. Jika tidak, kami akan adukan kepada Jabatan Kebajikan Negeri

Wah ... buleh ke aku tuntut camtu?

Comments

  1. Menakutkan ok.

    I dont think setakat bubur nasi je dia boleh muntah n ciritbirit camtuh..

    Symptoms of food poisoning ok.

    Maybe bubur/veggie tu tak bersih kan.

    ReplyDelete
  2. Setuju dengan Liana, Mun..

    Bagusla ko hantar Malliq kat tempat lain, biar jauh asal sihat. Insya allah..

    ReplyDelete
  3. Lah siannya Malliq.Ada gak ye nursery yg bengap mcm tu.Camner lah boleh jadi pengasuh kalau basic skills and training pun takde. Better lah you hantar dia pergi tempat lain sebelum ntah apa2 lagi dia sumbat ke Malliq tu. Memang patut pun u mintak ganti rugi sbb babies less than 6 months klu bagi bubur nasik yg tak pureed tu mmng boleh rosakkan usus dia.

    ReplyDelete
  4. aduii..sian nyer malliq..tulah skang nih nak hantar anak kat nursery kene pikir 10 kali lah .. macam mcam cite tak baik kita dengar dah...nih dah depan mata ? apa lagi.. mmg patut pun minta ganti rugi..

    ReplyDelete
  5. tukau la nursery... report kat pejabat kesihatan... bia kena tarik lesen dia.. tunjuk medical report frm hospital, soh doktor tu buat report panjang labar anta ke polis, then ke pejabat kesihatan, incapibality menjaga kekanak. mana ada orang waras kasi budak makan makanan pejal kat budak bawah 8 bulan? suma kena blender/ lenyek / or susu semata.. lepas lapan bulan baru kasi makanan lembut yang takyah blender.... haiyoooo....

    ReplyDelete
  6. kalau macam ni ko kena komplen...biar le org nk kate lorat ke hapa...
    ni budak tau..baby...
    dia ingat kucing ke hapa?...kucing pon sekarang terbela...
    skang baby ko...baby lain belom lagikk (hati aku tengah membara nih)

    biar derang lebih berhati2 ... jgn main hentam saja...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Amalan Mengandung

:: Lauk Senang ::

:: Siaran Tertunda ::