03 March 2009

:: Kuku & Jari ::

Aku tak reti berkuku panjang ... paling panjang aku simpan hanyalah 2 mm. Atau bahasa roman ... Jumaat ni potong, Jumaat depan potong laie ... lebey kurang 1 week lah. Tapi aku suka tengok orang yang berkuku panjang. Manicured nyer kuku lah ... bukan kuku horror cam hantu pepanjang tu. Cantek jer cam gambo kat bawah nih ...
Ini nama nyer kuku gelas
Jari yang runcing² begini ... perempuan nyer ayu² lapan gitu
Jari yang sesuai untuk bermain piano

 Ini nama nyer kuku cawan
Jari yang bulat dan padat camnie ... orangnya biasanya ringkas
Jari yang pantas membuat apa jua kerja

Berbalik pada soal kuku ... salah satu sebab aku tak suka simpan kuku sebab aku kan rajin sangat memasak. Oleh itu ... kalo aku masak guna kunyit hidup ... adalah menjadi satu penyeksaan zahir dan batin kalo kunyit tu melekat kat kuku

Aku penah simpan ketip kuku [nail clipper lah] dalam laci kat opis aku. Jarang la aku lock aku nyer laci nih sebab takde apa pun dalam tu. Hanya ada alatulis, Quran kecik dan few tidbits [ini harus ada ... tempat sejuk cepat lapar ... hehehe] Kadang² aku suka buang kuku masa bosan kat opis. Dan buang kulit² keras kat tepi² kuku nih. Oh yer ... jari dan tangan aku selalu kering ... terlalu kerja keras agaknya

Pada suatu hari [cheh ... ayat skema!] sedang aku tengah nak melayan kebosanan sambil memotong kuku ... nasib baik la mata aku nih cekap ... aku dok belek² la clipper tu

Kalo ko jelita yang amat cam hantu jelmaan nih ... nak pinjam nail clipper aku ... takpe gak. Kuku kalo canteks ... dikaler / dijaga / dimanicure / disucikan ngan air zam² aku tak kesah beb ... dah ler meminjam, ko leh tinggalkan sisa kuku ko yang buruk dan jijik itu dengan barang aku yang ko dah pinjam

Serius aku cakap ... kuku yang panjang, hitam [taik kuku] dan buruk [maklumlah ... kuku orang veteran tak cukup kalsium] oh ... sudah tentu aku tau sapa yang pakai ketip kuku aku tu. Dia sorang jer berkuku buruk dalam opis ku ini ... [huh! dah ler kat sini 4 ketul jer ... ko jangan tak ngaku yer!]

Aku tak suka berkongsi barang ... aku ada clipper khas untuk jari tangan ... dan lain untuk jari kaki. Sebab pertama ... kuku tangan adalah lebih lembut dari kuku kaki, jadi mereka memerlukan pengetip yang berlainan jenis. Dan sebab kedua ... aku rasa cam jijik campur pakai tangan dan kaki ... sebab aku rasa kaki aku banyak pijak menda kotor yang aku mungkin tak perasan dan kalo aku ketip kuku tangan ngan ketip kuku yang aku dah pakai kat kaki ... aku cam rasa aku makan kotoran kaki bila menyuap nasi

Hohoho ... sangat kompleks. Akhirnya ... ketip kuku tu ... aku sedekah jer kat opismet aku yang lain. Dia tau ... dan dia tak kesah ... sebab dia lelaki yang menghisap rokok di dalam opis yang berekon ... dah tentu la dia tak heran

1 comment:

  1. mengapa kuku pada jari tangan lebih cepat panjangnya dari pada kuku kaki

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...