Posts

Showing posts with the label baby

:: Anak Buah Baru ::

Image
Nor Afeezah Binti Ridzwan DOB : 31 – 05 – 2010 (huhu … dah dekat nak sebulan dah budak ni, baru nak update ka?) Weight : 3.2 kg Length : 47 cm Welcome to our family! Sekarang, mak dan anak sedang berpantang di Parit Raja. Awal bulan 7 akan pulang semula ke Melaka. Suara adalah jelmaan Mariah Carrey. Jiran depan umah siap tepon bagi miskol kerana budak kecik ini melalak … very the nyaring Congrats to my brother … sudah menjadi bapa. Tambah laie directory cucu Ajimus Clan. Tetiba rindu plak nak pegang baby. Aik? Gomol Malliq laie sedap sebab badan padat cam bantal! Hehehe Am Happy Mak Sedara,

:: And I Think I'm A Bad Mother ::

Image
Kadang² aku rasa aku ni bukan la mak yang baik sangat pun. Macam tak layak je jadi mak. Ye lah, tengok orang lain membesarkan anak² ... aku rasa apa yang aku buat nih below par jer ... cam nanti kesian anak aku bila besar nanti. His childhood not as grand and memorable like others. Tak tau la pesal ... mungkin sebab semalam Hari Ibu yang pertama bagi aku, takde rasa achievement langsung sebagai ibu. Hahaha ... what do you expect from a 5 months baby la kan? Bukan buleh wish Happy Mother's Day @ give me a nice card. Anyway ... hari nih rasa rindu pulak kat Malliq ... tengah buat apa la dia sekarang Aku bukan bangsa mak² yang akan tepon every 2-3 jam tanya anak buat apa. Ye lah, anak aku cakap pun tak reti laie. No point pun aku nak tepon. But some mothers yang akan call nursery @ nanny tanya anak camner so on so forth ... Me? Nope ... aku percaya diaorang menjalankan tugas dengan baik. Aku harap diaorang menjalankan tugas dengan baik Teruk ke aku? Buat tak kisah je ke aku? Pern...

:: 5 Bukan Jari Saja ::

Image
Wah … lama jugak aku tinggalkan blog nih. Ini suma Si Mok² nyer pasal lah. Ahh … malas lah nak komen pasal Mok² tu laie. Dalam post lain lah aku citer ek … Selama pemergian ku lebey kurang 1 minggu lebey tak hapdet, memacam citer nak kongsi ngan korang. Terutamanya pasal si anak bujang aku yang sorang tu lah … semalam genap la dia berusia 5 bulan Perkembangan Malliq @ 5 Bulan Mulut makin becok … kalo dia membebel … tak larat nak layan siap ngan bersembur air liur Makin kuat makan … susu jer 8 oz, biskut Heinz 1 keping, vege puree Heinz 1/2 botol … pun masih lapar Berat sudah hampir mencecah 8 kilo … kussemangat, naik cramp tangan kalo dokong kat shopping mall Gigi hampir mau keluar … ada 2 batang gigi depan di gusi bawah sedang menunggu untuk terjah keluar Rambut makin lebat … ooo aritu cukur bantal, memang habis terus rambutnya … skarang dah ada balik Dah pandai minum susu pegang botol sendiri … ini dah lama dia...

:: Kan Betul ! ::

Image
Macam yang aku cakap semalam … memang ler budak serabai tu nak kena ngan aku. Balik jer petang semalam aku pecut terus gie nursery. Sampai jer sana aku tengok dari jauh Malliq tengah didokong oleh akak lain. Yang budak baju ijo nih ok sket … kemas and muka tu friendly la. Budak tu cakap kat aku Malliq the whole day melalak. Tido pun melalak … masa aku angkat dia pun alahai … longlai jer aku nengok. Dah tu asik muntah … Kisahnyer budak baju ijo tu citer … asal menangis jer budak serabai tu sumbat susu … asal nangis jer sumbat susu. Ada ke patut … kembung la budak tu oii! Geram la pulak aku dengo. Kalo buleh aku belasah budak serabai tu cam gambo kat atas tu … dah lama aku lepuk Masa taklimat taska aritu owner dia bagitau even baby pun ada buat aktiviti. Cam baca soft-book, main toys, main cap² tangan … cap kaki, buat fizikal nyer aktiviti … gerak² tangan ke apa la. Masa aku daftar hari senin tu … budak kat situ suma cam zombie jer … muka mandom tak lively langsung. Cam buhsan gil...

:: Masa Bumi Telah Tamat ::

Image
Lama nya blog aku ber'Earth Hour' [EH la lepas nih, aku malas nak type pepanjang] ... hahaha ini semua gara² garu² yang takde alasan dah tak update blog. Kesahnya masa EH tu kitaorang gie Tesco nak makan sambil nak beli barang untuk adek aku kat PLKN tu. Aku puji la usaha Tesco yang memadam lampu lebey kurang 70% from the whole store selama 10 menet. Takkan nak padam semua ... ada yang kena rompak lak kang Secret Recipe pun turut sokong usaha memadam lampu dengan men'dim' kan sket kedai. Pehal lak kalo tutup terus ... tercokik orang nak makan. All in all, Malaysians nih masih bersatu hati dalam menjayakan misi nasional APA HAL MISI NASIONAL LAK NIH? Hari Ahad, pegi jengah adek aku kat PLKN yang gabak jauh tu ... mengidam nak makan ayam goreng yang mak buat. Cheh ... padahal melantak 6 kali sehari ko. Complete course tu ... tapi masih tak leh lawan masakan mak. Pehtu gie orang kawen yadayada ... melepak kat umah mak aku ... takde aktiviti maksiat menarik nak dibuat ...

:: Grrr Grrr Si Comey Berkata ::

Image
Ish budak monteyll nih Pesal la awok nih comey benau?  Pak sedara kat belakang tu Dia dah serabut cam Mowgli Jungle Book ~ Edisi memuji anak sendiri ~

:: Kangaroo Mama ::

Image
Apa aku buat tu? [oh buruk nya!] Aku sedang prektis menjadi mak kangaroo. Selain menjadi 'MEK' ... aku jugak merupakan jelmaan kangaroo. Walaupun aku tidak berpoket malah tidak berkantung ... tapi aku punya otak untuk bikin kantung palsu ngan kain pelekat Sapa laie kalo bukan anak bujang aku la yang jadi baby kangaroo yang dok melepak kat dalam tu ... Tengok tu ... ilek jer Bahagia betul tido dalam kantung As I said before ... Malliq memang budak baik. Kalo kat umah mak aku ... dia sket pun tak meragam. TAPI ... bila balik jer umah aku, waduh waduh ... kejenye asik nak mak ngan ayah nyer ngadap muka dia 24 jam jer Pantang letak kejap ... mula la dia 'MEK' 'MEK' kalo takde orang layan dia. Malliq memang payah nak melalak. Kalo lapo pun just merengek sket² jer. Oleh sebab dia asik 'MEK' 'MEK' jer sampai aku tak buleh nak buat apa ... aku pun masukkan dia dalam kantung kain pelekat ni Dengan senang hati dia tido ... aku pun buat la keje. Basuh pin...

100th Post @ 2 Mths Old

Image
100th post berlaku bersama² dengan usia Malliq yang telah mencapai 2 bulan pada hari ini. Sedikit update mengenai Malliq : Beratnya sudah 5.5 kg Panjangnya sudah 60 cm Dah pandai ajak orang sembang Senang nak tido Minum susu 9 oz sekali jalan Suka tido kat ketiak aku Senang dibela Alhamdulillah la Malliq ni aku rasa budak yang paling senang aku penah jumpa. Kalo pegi makan kat luar pun ... orang tak tau pun dia nih ada. Senyap jer ... most of the time dia tido lah. Alhamdulillah jugak rezeki Malliq nih aku tengok pun buleh tahan jugak lah. Rezeki Mak & Ayah nya pun dipermudahkan jugak Nak tau senang ke tak senang bela si Malliq nih, tanya ler mak aku. Memula bila naik keje, memang aku nak anto Malliq kat nursery opis aku nih. Siap dah beli portable mattress untuk Malliq pakai kat nursery. Tetiba lak mak aku offer nak jaga Malliq. Sebab dia tengok si Malliq nih tak banyak pe'el, tak melalak pun. Kalo Malliq tak tido pun, dia suka tengok sekeliling ... mulut senyap jer. Tak berbu...

Tenang

Image
Hari ini mak saya pegi kerja Jadi saya kena behave and be a good boy Bye Mak! Kerja dengan penuh semangat ok! Baik la nak ... ! Walaupun masih berat hati ... Tabahkan saja dong .::. Bertahan .::.

Malliq & Achilles' Heel Nya

Image
Ingat tak post ini ? Pasal Malliq dan kelemahan nya? Hehehe Malliq kalo tido nak berkepit jer Mana leh tahan ... nanti susah orang nak jaga Sebagai Mak Ayah yang kreatif Kitaorang dah dapat carikan pengganti Supaya tak menyusahkan orang yang jaga dia nanti Ini dia! Nama nyer Octavius Bila letak camnie Malliq rasa macam ada orang peluk dia Nasib baik la belum pandai laie Kalo tak mesti Mak Ayah dah kena dakwa Ini buleh kira menipu kanak² ke?

Hip Hip Hip

Image
Hip Hip Hippo ??? Hooray lah Malliq Rayyan arinih sudah sebulan Alhamdulillah kerana membesar tanpa banyak ragam Malliq Rayyan dalam pangkuan mak Baru berusia 2 hari ~ hari keluar sepital (Aku naik wheelchair sebab aku kan C-Sect) Malliq bersama sepupunya Aish Berusia 3 hari ~ Hari Raya Korban (hari sepatutnya due bersalin) Malliq yang kekuningan (jaundice) Berusia 5 hari ~ baju bukan main besar (itu baju Aish tu ... recycle jer ... baby cepat besar) Malliq kena timbang ngan nurse Berusia 11 hari - 3 kilo ajer (berat lahir 3.2 kilo ... turun sket) Malliq kekenyangan lepas menyusu Berusia 11 hari ~ baru pandai isap susu badan (aksi kena tembak ... pose mahal nih) Malliq suka tido bungkus² camnie Berusia 13 hari ~ di rumah Mak Tok (heran tol ... lena lak tu tido sampai ke pagi) Malliq sangat suka isap susu sambil pegang muka Berusia 15 hari ~ sudah setengah bulan (agaknya takut orang curik botol susu dia) Malliq tido atas rocker yang Atok belikan Berusia 19 hari ~ Alu! Salute! (juga suk...

Idola Kecil

Hehehe ... aku skarang kurang idea nak menulis, apatah laie nak menaip. Sila lah layan gelagat anak abang aku yang bakal berumur setahun pada 31 Januari ini Presenting Aleeysya Khaeyrah (betul ke ejaan nih? panjang bebenau) Oh yer ... sila abaikan suara sumbang yang sedang berkaraoke itu

Hero ~ Part 1

Image
Aduhai ... lama betul aku tak update blog aku neh. Bersawang? Ouh tidak ... belum bersawang laie sebab aku tengok dah 2 minggu tinggal pun masih ada laie orang yang sudi nak menjengah blog aku yang seberapa nih. Trimas kepada yang sudi menyinggah ... dah singgah tu tekan2 la mana yang patut yer ... Nak citer la sket pasal aku bersalin aritu. Ekceli due aku patutnya pada 8 Dec kan ... Hari Raya Haji la tu. Kebetulan 4 Dec aku ada appointment kat sepital besar sebab masa bulan 11 aritukan aku ada masuk sepital 1 hari sebab air ketuban aku kuar. So dipendekkan ceritanya ... aku ngan Incek Jaque pegi la memenuhi appointment tu. Ingatkan sekadar chek-up biasa ler. Ye lah, aku takde rasa nak beranak ke apa pun ... suma cam biasa. Siap dah berkira2 ngan Incek Jaque dah ... lepas jer chek-up nak pie tengok Los Dan Faun. Fuh, lama sieh aku nak tengok citer nih Sampai jer turn aku (dah ler lama giler tunggu giliran ... nasib baik ler suma orang bebaik belaka) si dokter V pun check la aku. Pergh ...

Best Day Ever!!!

Image
Looniest 2 weeks of my life Hehehe ... I can't believe it myself Sangat happy sekarang Am very proud of me Spongebob Squarepants now presents : Name : Malliq Rayyan D.O.B : 5th December 2008 T.O.B : 8.20 PM / 2020 HRS P.O.B : Hospital Besar, Melaka Weight : 3.2 kg Length : 47 cm Head Diameter : 35 cm ~~~ Skarang dah jadi mak la ~~~

Risau Seorang Ibu

Semalam aku cuti ... sebab aku mengalami tekanan perasaan. Aku nak merileks kan kepala otak dan jugak badan aku nih ... Kol 4.30 pagi semalam jugak aku dok menangis cam orang sewel atas katil. Tak tau ler aku yang bengong ke, atau memang camtu ke tapi seriously dari kol 11 malam ahad sampai ke 4.30 pagi tu aku tak rasa baby aku gerak. Selalunya baby aku nih bergusti kat dalam nih sampai bersegi² perut aku nih. Semalam langsung ... senyap jer. Aku panggil²pun takde respon. Aku cakap², usap² pun takde pepe pergerakan Mungkin sebab laie 12 hari jer nak melahirkan aku rasa stress kot? Tapi aku tau aku tak stress. Aku happy jer nak menyambut orang baru. Tak sabar nak tengok rupa baby aku camner. Cuma masa hari ahad tu mungkin sebab aku kepenatan kot Ye lah ... mana tak nyer. Pepagi dah mengangkut mak, adik aku si Bilah, anak buah 2 ketul ngan sepupu yang 2 ketul laie tu (Shahrul & Aiman diletakkan kat umah mak aku untuk belajar secara intensif masa cuti sekolah) pie membeli barang kat M...

Amalan Mengandung

Image
Ramai betul yang sayang kat aku. Hehehe ... buktinya, ramai yang concern sesangat pasal aku masa aku peknen. Ramai yang mensajes memacam menda untuk kebaikan aku ngan baby yang aku kandungi ini. Aku lak jenis ngikut jer. Orang kata bagus aku cuba. Kalo baik, aku amalkan. Setakat nih, aku takde pulak alergik ke apa la. So, aku continue yang mana baik. Kadang² aku saja alternate, gilir² lah. Nak pulun semua ... perut aku satu jer. Ini antara bahan makanan dan supplement yang aku amik/amalkan sepanjang aku peknen. Air Kelapa Khasiat : bila baby dilahirkan, kulitnya akan bersih saje Buah / Jus Manggis Khasiat : antioksida yang bagus, juga untuk sejukkan badan NeuroGain PB Khasiat : membantu perkembangan dan pertumbuhan otak baby Baby yang dilahirkan lebih aktif, alert, bijak dan mudah belajar Buah/Jus Delima Khasiat : sama fungsi cam manggis Orang kata baby nanti kuarnya bersih, putih kemerah²an So the comel la ... Brand's Innershine Pati Prun Khasiat : fi...